Gode råd ved rygestop

Se hvordan du bryder vanen

Gode råd ved rygestop

Vælg en dato

Vælg en stop-dato, der ligger ude i fremtiden (højst 2-3 uger). Brug tiden på at forberede dig psykisk. Vælg en dag, hvor kalenderen er fri, så du ikke udsætter dig selv for fristelser (f.eks. fester) eller unødig stress i form af eksamen eller lignende.

Fortæl om dit rygestop

Fortæl alle, der gider høre, hvornår du vil stoppe. Det forpligter og giver opbakning på den lange bane. Måske kan du oven i købet få en ven med på det, hvis du er heldig.

Glæd dig!

Der er mange fordele ved at stoppe med at ryge. Glæd dig over at du som eksryger kommer til at se yngre og friskere ud. Som ikke-ryger får du hurtigt en friskere ansigtskulør, færre rynker, flottere smil, klarere stemme, pænere negle og en bedre duft og ånde.

Vær klar til kamp

Har du røget i mange år? Så har din krop og hjerne vænnet sig til at få nikotin - du er blevet afhængig. Og din krop har ikke tænkt sig at give slip uden kamp. Men husk, der er ingen grund til at være bange for abstinenserne. De skal nok forsvinde dag for dag

Søg hjælp

Brug dagene op til din stopdag på at søge råd og vejledning. Kig dig omkring her på siden og ring evt. til stop-linjen på 80 31 31 31. Besøg også dit lokale apotek for at finde de rette afvænningsprodukter.

Find det rette hjælpemiddel

Produkter, der indeholder nikotin, gør det lettere at håndtere din rygetrang. Nicovel® nikotintyggegummi er f.eks. ét produkt, som fordobler dine chancer for et vellykket rygestop. Det giver dig støtte undervejs, og du kan skifte mellem to smagsvarianter, så du ikke kører træt i det.

Tilpas dit forbrug af nikotin

Hvis du skal lykkes med at blive røgfri, er det vigtigt, at du får den rette mængde nikotin. Ryger du under 20 cigaretter om dagen? Så vælg 2 mg tyggegummi. Ryger du mere, skal du bruge 4 mg. Uanset styrke, bør du de første tre måneder tygge 8-12 stykker tyggegummi om dagen. Fordel forbruget over dagen i et mønster, der matcher dine gamle rygevaner.
Tyg dig til rygestop
Det gode ved nikotintyggegummiet er, at du undgår den skadelige røg. Behandlingstiden er individuel, men dine chancer for at opnå et varigt rygestop forbedres, når du tygger i mindst 3 måneder. Når du har vænnet dig til et liv uden cigaretter, kan du stille og roligt trappe ud af dit nikotinbehov.
Op med humøret
Humørsvingninger er et almindeligt abstinenssymptom. De skyldes den kemiske ubalance, der er i hjernen, fordi den endnu ikke har vænnet sig af med at få nikotin. Det er ikke det samme som en depression. Og humørsvingningerne forsvinder oftest efter 3-6 uger.
Hold dig i form
Har du taget lidt på efter dit rygestop? Det er helt naturligt og skyldes, at vægten går fra ”rygervægt” til ”normalvægt”. Hvis du tænker over, hvad du spiser og drikker – og bevæger dig ½-1 time om dagen, vil vægten få kamp til stregen.
Bevæg dig
Når din krop ikke længere får nikotin, vil den typisk reagere med abstinenser i 3-4 uger. Det sker fordi, der efter lang tids rygning er ubalance i hjernens kemiske signalstoffer. Fysisk aktivitet kan mildne dine symptomer og få dig til helt at glemme trangen. Og bagefter er kroppen afslappet, og du mærker mindre til din uro og rastløshed.
Distraher dig selv
Flere uger efter dit rygestop kan du stadig få trang til at ryge. Det kan føles som en bølge, der skyller ind over dig, men heldigvis varer bølgen kun et par minutter. Hvis du er forberedt, når bølgen opstår, er det lettere at stå imod. Bryd dit tankemønster, når trangen bliver for stærk. Distraher dig selv. Spil et spil, se en film eller læs i din yndlingsbog. Trangen går ofte hurtigt væk igen.
Stress ikke af med røg
Du husker måske rygning som en hjælp, når du var stresset. Men det er kun den halve sandhed. Rygning øger faktisk dit stressniveau i de perioder du ikke ryger. Ved at ryge en cigaret nedsættes det høje stressniveau til det samme niveau, som ikke-rygere har hele tiden.
Hold ved
Tro ikke at trangen til en cigaret forsvinder med det samme. Vær forberedt på, at fristelsen kan komme tilbage i måneder og år efter dit rygestop. Det sker dog sjældnere og sjældnere. Og det bliver hele tiden lettere at stå imod.
Cookies på Degule.dk
Websitet anvender cookies til bl.a. at indsamle statistik over trafikken på sitet, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Ved at bruge sitet accepterer du dette.    Læs mere
Luk