Rygestop dag for dag

Vi gi’r dig råd om dit rygestop dag for dag

Et rygestop kræver, at du bryder med gamle vaner, og det sværeste ved et rygestop er at fastholde det.

Derfor kan det være en god idé at inddele dit rygestop – og hvordan det påvirker kroppen – i dage. På den måde kan du nøjes med at fokusere på én dag af gangen.

Nedenfor finder du vores guide til rygestop dag for dag, som skal hjælpe dig igennem de første 14 dage af dit rygestop.

Dag 1

Det er første dag i dit rygestop, og risikoen for blodpropper er allerede mindsket. Din krop er begyndt at rense nikotinen ud, og du kan derfor opleve en øget hosten. Blodet strømmer mere frit ud til huden, og du vil begynde at føle varme i tæer og fingre.

Du kan med fordel bruge din første røgfrie dag på at få renset røgen ud af dit hjem. Gør rent, luft ud og fjern alle askebægere, lightere m.m.

Dag 2

Din smagssans og lugtesans er allerede markant forbedret på dag 2. Det er også dagen, hvor mange begynder at føle sig rastløs, og flere finder dag 2 i et rygestop den sværeste dag at komme igennem.

Hold fast i din beslutning og husk dig selv på, hvorfor du startede dit rygestop. Fokusér på alle fordelene ved rygestop, og afled tankerne og rygetrangen med motion eller tilbring tid med familie og venner.

Dag 3

Din kondition vil være markant forbedret på dag 3 i dit rygestop. Det skyldes, at dine bronkier er begyndt at slappe mere af, og det forbedrer din vejrtrækning.

Dag 3 er også dagen, hvor al nikotin er væk fra kroppen, og kulilte er væk fra blodet.

Dag 4

Det er dag 4 i dit rygestop, og rygetrangen er stor. Samtidig kan din krop reagere på den manglende nikotin med ondt i maven eller svimmelhed.

Du kan også opleve, at din hosten er taget til. Det er helt naturligt, og det er et tegn på, at giftstoffer er på vej ud af kroppen og på at dine lunger er ved at blive renere end før rygestoppet.

Dag 5

På dag 5 i din første røgfrie uge vil du fortsat kunne mærke de forbedringer, dit rygestop giver din krop. Dine nyre og lunger udrenses, og du vil kunne mærke, at dit daglige energiniveau øges.

Dag 6-7

Du nærmer dig enden på din første uge, og din smags- og lugtesans vil fortsat forbedres. Din afhængighed vil være faldende og din trang til cigaretter mindre.

Har du røget mange cigaretter dagligt, vil du også begynde at mærke de økonomiske besparelser ved dit rygestop. Brug evt. besparelserne til at belønne dig selv for din viljestyrke i den første uge og forkæl dig selv med en god middag, en shoppetur eller noget helt tredje.

Dag 8-10

Du er nu gået ind i din anden uge som ikke-ryger. Du vil kunne mærke, at din søvn er blevet bedre og din indre uro mindre. Det skyldes, at din rygetrang er blevet langt mindre end tidligere.

Dag 11-13

I denne fase af dit rygestop dag for dag vil du opleve, at dit fokus for alvor er blevet fjernet fra rygning, og din nattesøvn er gradvist forbedret.

Du vil også begynde at se en positiv effekt på din hud, som får en pænere glød og et naturligt og frisk udseende. Samtidig vil du opleve, at dit hosteri vil være aftagende.

Dag 14

Tillykke! De første 14 dage, som er de værste i dit rygestop, er snart overstået, og du kan nu se frem til et sundere liv uden rygning.

Der vil dog stadig komme dage, hvor rygetrangen melder sig. Vær forberedt på dette og hold fast i din nye sunde livsstil.

I de næste tre måneder vil dit kredsløb og dine lunger løbende forbedres, og din krop vil blive bedre til at bekæmpe infektioner.

Få hjælp til dit rygestop

Der findes mange gode råd og tips, der kan hjælpe dig igennem dit rygestop dag for dag. Læs alle vores gode råd til rygestop dag for dag her, eller læs mere om rygestop her.

Cookies på Degule.dk
Websitet anvender cookies til bl.a. at indsamle statistik over trafikken på sitet, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Ved at bruge sitet accepterer du dette.    Læs mere
Luk