Gode råd ved led- og muskelsmerter

Se hvordan du lindrer muskel- og ledsmerter

Gode råd ved slidgigt

Slidgigt kan ikke helbredes, men du kan gøre rigtig meget selv for at lindre smerten og holde sygdommen på afstand. Se vores råd her.

Vælg din form for motion

Det er vigtigt, du vælger en motionsform, der ikke belaster dit gigtplagede led. Har du for eksempel slidgigt i et vægtbærende led, som knæet eller hoften, er det smart at vælge cykling eller svømning. Pas dog på med brystsvømning, hvis du har slidgigt i knæet.

Hold den slanke linje

Jo mere du vejer, jo mere skal dine led bære. Vejer du lidt for meget, er det en god idé at prøve at tabe dig for at forebygge eller undgå at slidgigten bliver værre. Ifølge ny forskning har kvinder i 40 års alderen med højt BMI ni gange større risiko for at skulle have en knæoperation, mens overvægtige mænd har fire gange større risiko. Ved et vægttab på bare fem pct. kan smerterne mindskes og bevægeligheden øges.

De officielle kostråd - gode for dig med gigt

Når du følger de officielle kostråd, får din krop dækket behovet for mineraler, vitaminer og andre vigtige næringsstoffer, mens det bliver nemmere at holde en sund vægt. Det officielle kostråd bygger på solid forskning, hvor der er fundet en sammenhæng mellem mad og sundhed. Har du gigt, er det vigtigt, at du spiser sundt og varieret. Du kan bruge de officielle danske kostråd til at få en sund balance i det, du spiser og drikker. De officielle kostråd kan med fordel følges af hovedparten af mennesker med gigt: - Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv - Spis frugt og mange grønsager - Spis mere fisk - Vælg fuldkorn - Vælg magert kød og kødpålæg - Vælg magre mejeriprodukter - Spis mindre mættet fedt - Spis mad med mindre salt - Spis mindre sukker - Drik vand Læs mere om de officielle kostråd på Fødevarestyrelsens hjemmeside altomkost.dk 1) Kilde: Fødevarestyrelsen

Brug de rette sko

Du kan skåne dine led ved at bruge sko med god stødabsorbering. Læg indlægssåler i skoene, så mindsker du belastningen af de to ledkamre i det gigtplagede knæ – smerterne aftager, og du bedre kan bevæge leddet.

Hold dig i form
Både slidgigt i mild og svær grad har godt af motion. Det styrker musklerne omkring de led, der er ramt. Samtidig sikrer motion, at du kan leve et aktivt liv så længe som muligt. Fysisk aktivitet øger leddenes funktion og mindsker smerterne. Du kan også prøve Glucosamin Copyfarm, der kan hjælpe med at forbedre bevægeligheden og lindre smerterne fra leddene.
Bed om hjælp
Har du slidgigt i hænderne, kan det være svært at få medicinen ud af emballagen. Hvis det er et problem for dig, så fortæl det på apoteket, de kan hjælpe dig på flere måder. Husk også at bruge redskaber med store greb – det er mere behageligt for hænderne. Du kan også prøve Glucosamin Copyfarm, der kan hjælpe med at forbedre bevægeligheden og lindre smerterne fra leddene.
Hvil dig
Lyt til din krop og husk at hvile dig, når du har behov for det.
Tal med din læge hvis…
- Et eller flere af dine led hæver, bliver røde eller ømme
- Dine symptomer ændrer sig
- Nye symptomer opstår
- Du har problemer med dine lægemidler - f.eks. bivirkninger eller praktiske problemer
- Du har behov for mere smertestillende medicin end tidligere

Gode råd ved feber

Når bakterier eller virus trænger ind i kroppen, aktiveres immunforsvaret og kroppen kan reagere ved at temperaturen stiger. Det er der råd for.

Tjek temperaturen

Mål altid feber i endetarmen – de andre målemetoder er ikke præcise nok. Hvis feberen er over 39 grader, skal den helst måles hver anden time.

Ned med temperaturen

Sænk temperaturen indendørs og luft gerne ud jævnligt. Frisk luft giver velvære.

Pas på forfrysninger

Brug ikke is, koldt vand, vådservietter, blæsere og kolde bade til at køle – det kan føre til forfrysninger.

Ro og hvile

Sørg for at få ro og hvile. Temperaturen kan nemt stige under fysisk aktivitet.
Væk med varmen
Undgå at klæde dig for varmt på, så du kan komme af med varmen.
Vand på panden
Læg en kold klud på panden - det virker lindrende og kølende.
Husk væske
Feber dehydrerer kroppen, så husk at drikke rigeligt med væske. Har dit barn feber, så tilbyd den væske han/hun foretrækker – det vigtigste er, at der bliver drukket en masse.
Tal med lægen hvis…
- Du eller dit barn har høj feber (for børn over 39ᵒ)
- Feberen varer i mere end 3 dage
- Der er besvær med vejrtrækningen

Gode råd ved hovedpine

Spænder det i nakken, og dunker det i hovedet? Hovedpine kommer typisk, når vi har for travlt, sover for lidt eller måske glemmer at spise. Se hvad vi har til dig af råd her.

Lav små øvelser

Hvis du har spændingshovedpine, er det vigtigt, at du prøver at slappe af – i kroppen og i hovedet. Start fx med at lægge øret ned mod den ene skulder og lad som du hælder vand ud af øret. Gør det så modsat. Det sætter gang i blodcirkulationen og løsner musklerne. Du kan også prøve at løsne op for spændingerne med f.eks. Ibuprofen Orifarm eller Naproxen Orifarm. Begge produkter kan lindre svage smerter ved bl.a. hovedpine og muskelsmerter.

Pas på din arbejdsstilling

Hænger du i stolen på arbejdet? Vær opmærksom på dine arbejdsstillinger – og se om du skal ændre på dem, evt. med hjælp fra en fagekspert. Rejs dig op mindst en gang i timen og gå lidt omkring. Stå op, når du taler i telefon og brug et hæve- sænkebord.

Hold dig varm

Træk og kulde kan give muskelspændinger og hovedpine. Træk en ekstra bluse over hovedet eller sving et tørklæde rundt om halsen, hvis du er udsat.

Stress af

Undgå at blive stresset. Lær dit stressmønster og dine symptomer at kende, brug dem som advarselstegn og reager på dem i tide. Stress gør dig anspændt og frustreret, og det kan lægge bunden for en vedvarende spændingshovedpine.

Pas på stimulanserne

Alkohol, røg og kaffe kan være med til at give dig hovedpine. Blandt andet fordi din søvn bliver dårligere. Så hold igen, hvis du kan.

Drik vand

Vand er vigtigt. Hvor meget du skal drikke afhænger af, hvor meget væske du udskiller. Og det kommer igen an på din størrelse, hvor meget du bevæger dig, og hvor høj temperaturen er i det rum, du befinder dig i.
Bevæg dig
Sørg for at få motion og undgå at sidde i samme stilling for længe ad gangen. En gåtur på 15-20 minutter to til tre gange om ugen kan gøre underværker. Du bygger muskler op, og blodet kommer i cirkulation.
Få din søvn
Sover du nok? For lidt søvn er ofte skyld i hovedpine dagen efter. Undgå kaffe, te og alkohol om aftenen, støj, middagslure og andet, der kan forstyrre din skønhedssøvn. Sluk for tv, computere og smartphones en time inden, du skal i seng.
Spis rigtigt
Sult kan godt give dig hovedpine, så undgå at gå rundt på tom mave. Skær ned på hurtige kulhydrater fra kager, slik, hvidt brød og sodavand, som sender blodsukkeret på rutsjetur. Stærke oste, krydret og stegt mad, citrusfrugter og chokolade er også blandt synderne. Det samme gælder selv små mængder rødvin, hvis du er særlig følsom.
Skru ned for tv-forbruget
Undgå for meget tid foran tv’et og flimrende computerskærme – det kan udløse hovedpine. Vær forsigtig med smertestillende medicin. Tag aldrig smertestillende medicin i mere end et par døgn i træk og tag aldrig større doser, end du har fået besked på – læs omhyggeligt doseringen på emballagen eller indlægssedlen. Større doser har ingen ekstra virkning, men kan medføre skader, der ikke kan helbredes. Opbevar altid medicin på et sikkert sted uden for børn og unges rækkevidde.
Tal med din læge hvis…
- Du oplever en ukendt smerte
- Du har taget smertestillende medicin i et par døgn, og smerterne fortsætter
- Hovedpinen varer ved i flere dage

Gode råd ved led- og muskelsmerter

Problemer i led, ryg og muskler er den hyppigste årsag til kroniske smerter, mens akut smerte opstår pludseligt for eksempel på grund høj belastning af muskler, ledbånd, sener eller knogler over kort tid. Se hvad du kan gøre for at undgå led- og muskelsmerter. 

Hold normalvægten

Jo flere kilo din krop bærer rundt på, jo mere slidt bliver den. Suppler derfor gerne din motion med sund kost, hvor du skruer op for fibre og ned for fedt. Overvægt koster mange kræfter for kroppen, og det fører ofte til ledsmerter og bevægelsesbesvær.

Akut skade? Reagér hurtigt

Forstuvning, fibersprængning, ledbåndsskader eller brud? Får du en akut skade for eksempel under kontaktsport eller pga. for høj belastning, skal du reagere med det samme. Hurtig og korrekt behandling reducerer følgerne og forkorter skadepausen. Først skal du konstatere skadens omfang. Er der mistanke om brud, skal du tage på skadestuen. Ellers handler det om at tage smerterne i opløbet ved at begrænse hævelsen og den indre blødning og evt. prøve med smertestillende tabletter, creme eller gel: F.eks. Diclofenac Gel Orifarm, som kan bruges til symptomatisk behandling af let til moderat muskel- og ledsmerte samt betændelse. Eller tabletterne, Ibuprofen Orifarm, som også har en smertelindrende og antiinflammatorisk effekt.

Brug RICE-princippet

Førstehjælpen til de akutte skader er RICE-behandlingen. RICE står for: R = Ro: Ro og aflastning. I = Is: Kom is på det skadede sted – læg et stykke stof mellem isen og huden. C = Compression: Læg et elastik- eller støttebind omkring det skadede sted. E = Elevation: Det skadede område skal hæves, så det er over hjertehøjde.
Kronisk ondt? Hold dig i gang
Har du kronisk ondt i led, ryg og muskler, kan du faktisk afhjælpe smerterne ved at holde dig i gang. Fysisk aktivitet som for eksempel cykel- og løbetræning har en positiv effekt på muskler og smerter – motion giver stærkere muskler og støtter dit bevægeapparat. Prøv også at spænde de smertende muskler ud. I perioder kan du prøve med inflammationsdæmpende og smertelindrende medicin. F.eks. Ibuprofen Orifarm, som kan hjælpe mod smerter.
Målrettet styrketræning
Har du overbelastningssmerter i form af myoser og muskelømhed i nakke, skuldre og arme, er det bedst ikke at sidde stille i mere end en time ad gangen. Rejs dig op og gå lidt omkring samtidig med, at du strækker ud. Rul f.eks. med skuldrene, hver gang du taler i telefon. En række undersøgelser viser, at motion, og især målrettet styrketræning, mindsker smerterne i nakke- og skuldermusklerne, specielt hvis du udfører stillesiddende arbejde.
Tal med din læge hvis…
- Du er i tvivl, om dine smerter skyldes en alvorlig skade – og om noget f.eks. kan være brækket
- Du pludselig får stærke smerter, som du ikke kender årsagen til
- Smerten ikke aftager gradvist i løbet af et par uger

Gode råd når dit barn skal vaccineres

Der findes mange ting, man som forældre kan gøre, for at jeres barn, i forbindelse med vaccinationer, ikke udvikler nålefobi eller angst for at besøge lægen.

Hvorfor vaccineres børn?

En vaccination beskytter jeres barn mod alvorlige sygdomme, som skyldes bestemte vira eller bakterier. Når jeres barn vaccineres, danner det antistoffer, som beskytter på samme måde, som hvis barnet selv havde haft sygdommen. Hvis jeres barn senere udsættes for de bakterier eller vira, som det er vaccineret imod, vil kroppens immunsystem "huske" disse mikroorganismer og antistofferne kan straks bekæmpe dem*.
* Kilde: Netdoktor

"Det er bare et lille prik"

Børn mødes oftest med en holdning om, at "Det er bare et lille prik. Det går hurtigt over". Jeres barn er absolut ikke enig i den holdning. Et barn synes, at det er ret smertefuldt at få medicin via en nål. Og en del børn bliver ikke vaccineret, fordi de frygter den smerte, som vaccinationer ofte medfører.
I forældre kan måske stadig huske smerten i forbindelse med nåle, og er derfor forsat bange for stik. Heldigvis findes der måder, hvormed man kan få smerten gjort mindre, og i bedste fald få den helt til at forsvinde.

Få en god oplevelse ved lægen

Her på siden får I nogle gode råd til, hvad I som forældre kan gøre, for at jeres barn ikke udvikler nålefobi eller angst for at besøge lægen. Forsøg at inddrage lægen i jeres beslutning. Lægen vil også være interesseret i, at oplevelsen bliver god for både jer og jeres barn.

To slags smerter

De smerter jeres barn oplever, når det skal vaccineres, kan deles op i to salgs smerter:
- Den smerte jeres barn føler, når nålen går gennem huden.
- Den smerte jeres barn føler, når vaccinen sprøjtes ind under huden.

Lokalbedøv huden for at mindske smerten ved nålestikket

Spørg lægen inden besøget, hvor han/hun vil stikke jeres barn, så kan I nemmere lokalbedøve huden.
Brug evt. et lokalbedøvende plaster, f.eks. Tapin lokalbedøvende plaster, som sættes der, hvor lægen skal stikke. Plastret skal sidde på i 1 time inden det virker. De aktive ingredienser frigives fra plasteret og absorberes i overfladen af huden, hvorved der opnås en lokalbedøvende effekt. Plasteret må anvendes til børn fra 0 år. Tapin lokalbedøvende plaster kan købes på apoteket.
Det lokalbedøvende plaster bedøver kun huden i overfladen, og jeres barn vil altså derfor stadig kunne mærke når vaccinen sprøjtes ind.

Formindsk smerten når vaccinen sprøjtes ind

I kan også forsøge at mindske de smerter, der opstår, når vaccinen sprøjtes ind under huden.
Aftal med lægen, at vaccinen ikke er for kold. Kold vaccine gør nemlig mere ondt end vaccine, der har stuetemperatur.
Aftal med lægen, at vaccinen sprøjtes langsomt ind. Dette gør mindre ondt og svier mindre, end hvis vaccinen sprøjtes hurtigt ind. Aftal med lægen, at nålen er så tynd som mulig.
Brug afledning
Det er en rigtig god ide, at forsøge at aflede jeres barns opmærksomhed under vaccinationen. Afledning vil sige, at I hjælper jeres barn med at beskæftige sig med noget andet, mens vaccinationen foregår. I nogle tilfælde vil I opleve at afledningen er så effektiv, at jeres barn ikke reagerer på stikket.
Spædbørn
Det er en god ide at amme barnet, når det skal vaccineres. Så vil barnet være optaget af amning, og vil opleve vaccinationen mindre smertefuld.
Spædbørn op til 12 måneder, der ikke ammes:
Hvis du ikke ammer dit barn, så giv barnet en sukkeropløsning (1 tsk. sukker = 5 g opløst i 20 ml. vand)*. En sukkeropløsning har en smertelindrende effekt på barnet. Sukkeropløsningen dryppes på tungen med en sprøjte, eller sutten kan dyppes i opløsningen og indgives 1-2 min før vaccination.
*Kilde: http://www.irf.dk/dk/publikationer/rationel_farmakoterapi/ maanedsblad/2014/maanedsbladet_nr_5_april_2014.htm
Hold barnet i favnen
Læg aldrig barnet ned, når det skal stikkes. Hold jeres barn i favnen. Nærhed øger følelsen af tryghed.
Forslag til afledning:
Prøv at aflede jeres barns opmærksomhed, eller bed sygeplejersken eller lægen om at gøre det. Det kan f.eks. være spændende legetøj eller et sjovt spil på jeres smartphone eller iPad/tablet.
Hos lidt større børn kan man f.eks. blæse sæbebobler eller finde på noget andet sjovt, som afleder jeres barns opmærksomhed fra selve vaccinationen.
I kan også guide jeres barn til at tage dybe, rolige vejrtrækningsøvelser.
Det vigtige er, at jeres barn synes, at det I foretager jer er så sjovt, at det "glemmer", hvad lægen foretager sig.
Flere vaccinationer:
Hvis jeres barn skal have flere vaccinationer, så bed lægen om at give den mest smertefulde til sidst.
Tapin findes både som plaster og creme og sælges på apoteket
I kan finde Tapin på apoteket i følgende pakninger:
-Tapin (2,5%+2,5%) 5 g. creme + 2 plastre
-Tapin (2,5%+2,5%) 5 x 5 g. creme + 12 plastre
-Tapin (2,5%+2,5%) 30 g. creme
-Tapin (2,5%+2,5%) 2 stk. medicinsk plaster
-Tapin (2,5%+2,5%) 20 stk. medicinsk plaster
Cookies på Degule.dk
Websitet anvender cookies til bl.a. at indsamle statistik over trafikken på sitet, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Ved at bruge sitet accepterer du dette.    Læs mere
Luk